Sunday, July 14, 2013

Ramadhan - MULTIPLYING EFFECT & GLOLAM!





Umur kita, umat Nabi Muhammad saw tidak sepanjang umur umat-umat terdahulu. Umur tak panjang, tiadalah kita berterusan buat maksiat kepada Allah. Peluang untuk beramal untuk jangkamasa lebih panjang pun tiada. Namun, Allah Maha Pemurah, Maha Pengasih, Maha Penyayang – kali ini, Dia masih beri peluang kita hidup dalam Ramadhan, bulan penuh kelebihan. 

Ini entah Ramadhan kali keberapa dah buat kita. Dah lah sepanjang Ramadhan itu, yang sunat dapat pahala wajib, Dia sediakan lagi The one and only,  1 malam yang ada “MULTIPLYING EFFECT” – 1 malam yang bersamaan dengan 1000 bulan atau 83 tahun lebih (rujuk Surah al-Qadr, ayat 1-5). Kalau orang tawar kepada kita, kerja 1 kali dapat gaji macam kerja 1000 kali, kita nak ke tak mboh?. WAUUUUU!!! WAU! WAU!. 

Mungkin, untuk Ramadhan yang lepas-lepas, kita setakat wau wau sajalah...sebab apa gitu? Sebab kita hanya fikir GLOKAL, atau setakat GLOBAL. Islam hebat!. Islam ajar kita untuk berfikiran GLOLAM (ni nama saya bagi sendiri lah!). GLOLAM ialah berfikir merentasi alam, iaitu merentasi alam dunia yang fana ini ke alam akhirat (walaupun kita tak mati lagi!). Bila ini berlaku, kita tidak akan sia-siakan anugerah Allah, termasuklah Ramadhan ini dan al-Qadr. Kita akan berusaha cari walaupun 1 dalam 365, walaupun "kerja dulu, gajinya kemudian!". 

 Jom! Kita buat perubahan kali ini. Kita ppakat kilah kain cari al-Qadr deh!.

No comments:

Post a Comment