Monday, September 8, 2014

"Mumia..."


Pada 30 & 31 Ogos 2014, saya terlibat dengan hari keluarga di Kuala Terengganu. Program yang bertujuan mengeratkan silaturrahim antara ahli keluarga. Antara permainan yang saya kira bermakna ialah "Mumia..". Dalam permainan ni, pasangan perlu balut badan pasangan masing-masing menggunakan tisu tandas. Selepas dibungkus, kena berjalan ke garis penamat. Siapa yang pertama sampai digaris penamat dengan balutan yang kemas, dikira pemenang. Pada saya, permainan yang menarik dan eratkan hubungan suami isteri.

Hari ini (9 Ogos 2014) saya dengar program reflections dalam TV Al-Hijrah, bincang pasal hubungan suami isteri. Antara yang jadi sunnah dalam hubungan suami isteri ialah suami/isteri panggil pasangan dengan panggilan yang baik ("My Luv" ko, "Darling" ko, "Sicantik manis" ko, ikutlah...). Rasulullah saw panggil isteri baginda Aisyah, "Wahai sipipi merah").

Kena sentiasa cari jalan untuk eratkan kasih sayang antara suami isteri. Janganlah pulok si suami/isteri, bila pasangan panggil "Darling" ko, dijawab, "Uwekkkkk / buang tabiat ko orang tuo ni / Demam ko? / Lamo doh dok makan ubat?".

Dalam permainan di atas, pasangan saya dan isteri kalah - kami silap strategi...saya yang jadi model untuk dibungkus....akhirnya dok cukup tisuuuu!

No comments:

Post a Comment